Az intézményvezető „Fenntarthatóságra nevelés a Zöld Óvodában” mesterprogramjának megvalósításaként különböző módon szerveztük meg a kerti munkát, hogy az óvodásokat ráébresszük környezettudatosságra, felelősségtudatra ezáltal értékes gyakorlati tudásra tegyenek szert az ökológiai szemlélet, a fenntarthatóság, a szociális kompetenciák terén.
2013 óta rendelkezik az óvodánk Zöld Óvoda megtisztelő címével, az idén mindhárom óvodánkkal pályáztunk az Örökös Zöld Óvoda cím megszerzésére.
Mivel mi évek óta kertészkedünk, minden csoport rendelkezik saját kiskerttel, ahol a kert gondozási feladatokat kiscsoportos kortól gyakorolhatják a gyerekek. Jelentkezésünk motivációja a pályázatra, hogy útmutatást kapjunk, ahhoz, hogy hogyan valósíthatjuk meg a 3-7 éves, felnőttek, szülők körében gyerekeknek az ökológiai szemlélet formálást.
Az online és gyakorlati továbbképzésen olyan ötlettárat kaptam, amelyből a kiskertünk adottságait figyelembe véve, elkezdtük gyakorlatba ültetni a tanultakat. A kiskertünkben meglévő zöldségeket mulcsoztuk. A lenyírt, megszárított füvet összegereblyéztük a gyerekekkel, akik a paradicsom, cékla, hagyma tövét borították be vele, hogy a talajt megvédjük a gyors kiszáradástól, felmelegedéstől, visszaszorítsuk a gyomokat és növeljük a talaj minőségét.
A pályázattal nyert eszközöket a kinti kerti tárolónkba helyeztük el, oly módon, hogy a gyerekek is könnyen hozzáférjenek. A kerti szerszámok használata során is fontos számunkra a gyerekek biztonsága, ezért állandó felnőtt felügyelete mellett, de önállóan használják ezeket. A használatuk szabályait előre megbeszéltük és folyamatosan felelevenítettük.
A pályázat során biztosított mentorral megtekintettük a meglévő kiskertünket, ő számunkra új tanácsokat adott, melyeket igyekszünk a gyakorlatba, beültetni. Ősszel a kiskertünket a gyerekekkel közösen a tanultak alapján és a mentor útmutatásainak megfelelően készítjük elő. (pl. télalávetés, gyógynövények ültetése a kert szélére). A számunkra biztosított online szakmai anyagok segítettek a meglévő ismeretek felelevenítésében, rendszerezéseben és új ismeretek bővítésében.
Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rendelkezünk esővíz tárolóval, így kertünk öntözését esővízzel oldjuk meg.
Az online, illetve a szakmai továbbképzésen megszerzett ismereteket, megosztottam szakmai napon a kollégáimmal és a Zöld kuckó munkaközösséggel, hogy a nevelő munka során beépíthessék a mindennapjainkba. A megszerzett tudást igyekszem átadni társintéményeknek és kerületi szintű bemutatók alkalmával (Kertvárosi pedagógiai napok tavasszal).
A környezet védelmével kapcsolatos szabályok, szokások elmélyítésével, rögzítésével, környezettudatos magatartási mintákat alapoztuk meg. Bővítettük a gyerekek ismereteit a közvetlen és tágabb környezetük megismerésével. Szorgalmaztuk az ok-okozati összefüggések felismerését és megfogalmazását. A kerti munkálatok során fejlődött az együttműködő képességük, a tolerancia, az empátia, a szabályok betartása, feladattudatuk és erősödött bennük a munka jellegű tevékenység. Örömmel tölt el, hogy gyerekek önként választják a kerti munkálatokat. (levélsöprés, talicskázás, komposzt hordás, gyomlálás, kertrendezés, betakarítás, locsolás). A kertünkben közösen termelt zöldségeket, örömmel fogyasztják el.
Miután betakarítottuk a terméseket (paradicsom, hagyma, zöldborsó, paprika, cékla), a kertészünk felásta a kertet, a gyerekekkel közösen komposztot hordtunk rá, amit a kerti szerszámokkal beledolgoztunk.
Az alapítvány által kapott komposztálót, úgy helyeztük el, hogy a szülők is betekintést nyerjenek a mi munkánkba és ezáltal az egymástól való tanulást biztosítjuk. A gyerekekkel naponta kivisszük a komposztálható anyagokat, bevonva az óvodai alkalmazottakat. Öröm számunkra, hogy a gyerekek a nap során szerzet élményeiket örömeiket, megosztják a szülőkkel.
Készítette: Magyari Andrea óvodapedagógus
Budapest, 2022.12.01.