Óvodánk kiemelt figyelmet fordít a gyermekek környezeti nevelésére, a természethez fűződő pozitív attitűd kialakítására, valamint az élményszerű tanulás támogatására. A zöldségeskertben végzett rendszeres tevékenységek lehetőséget nyújtanak arra, hogy a gyermekek közvetlen tapasztalatokon keresztül ismerkedjenek meg a növények fejlődésével, gondozásával és a természet körforgásával.
A kertészkedés során a gyermekek aktívan bekapcsolódtak az ültetés, locsolás és gondozás folyamataiba. Érdeklődésüket cselekvéssel, megfigyeléssel, valamint az élményszerű tanulás lehetőségeivel tartottuk fenn. Különösen nagy örömöt jelentett számukra, amikor a közösen nevelt zöldségeket – mint például a retek, saláta, karalábé, cékla, paradicsom vagy a zöldhagyma – együtt kóstolhatták meg. Ezek a közös élmények hozzájárultak a környezettudatos szemlélet megalapozásához és a felelős magatartásformák fejlődéséhez.
A mindennapi kertészeti munkában nagy segítségünkre voltak pedagógiai asszisztensünk és dajkáink is, akik aktívan közreműködtek a gyerekek tevékenységeinek a segítésében. A korábbi évek tapasztalatait figyelembe véve idén négy magaságyást készítettünk a szülőkkel közösen és kisebb számú zöldségfajta ültetését terveztük meg. Így a zöldséges kertünk áttekinthetőbbé, kezelhetőbbé vált.
Kiemelkedő közösségi élményt jelentett a márciusban szervezett szombat délelőtti program, melyen a szülők is aktívan részt vettek. Ekkor minden csoport számára egy-egy magaságyás készült el. A szülők által hozott raklapokból pedig egy fűszerágyás is készült. Az ágyásokat kibéleltük, majd az ősz során az udvaron összegyűjtött faleveleket, aprított gallyakat tettük az aljukra. Komposztálóinkból komposztot helyeztünk, majd termőfölddel töltöttük fel azokat, melyeket az Önkormányzat biztosított számunkra. Örömmel tapasztaltuk, hogy a különböző csoportokba járó gyermekek szülei együttműködve, lelkesedéssel vettek részt az ágyások kialakításában. Az ágyásokat kertészünk le is festette, így még esztétikusabbá és tartósabbá váltak, hozzájárulva a kertünk rendezett, gondozott látványához. Az alkalom nemcsak a kertészkedésről szólt, hanem egyben kiváló csapatépítő lehetőség is volt a családok és az óvoda dolgozói számára.
A tavasz folyamán a csoportok ágyásaikba zöldségmagokat és palántákat ültettek el: uborkát, hagymát, paradicsomot, paprikát, zöldborsót, salátát, napraforgót és retket. A magaságyások oldalát a csoportok egyedi, pirográf technikával készült fa névtáblákkal díszítették, melyeket óvodapedagógusaink készítettek. A gyermekek pedagógusaik irányításával rendszeresen esővízzel locsolták az elültetett zöldségeket, gyomlálták azokat és megfigyelték a növények fejlődését. Örömmel szüretelték le az első terméseket, melyet el is fogyasztottak.
A kerti munkálatok során a gyomokat rendszeresen a komposztálóba helyezzük, ezzel is hozzájárulva a természetes körforgás fenntartásához. Annak érdekében, hogy a gyermekek még jobban megértsék a komposztálás folyamatát és megismerjék annak hasznos lakóit, egy különleges élménnyel is készültünk számukra. A kollégákkal közösen elbáboztuk nekik a „Guszti, a giliszta komposztál” című mesét. A mese dramatizálása játékos, élményszerű formában segítette a gyerekeket abban, hogy megértsék a giliszták és más talajlakók szerepét a komposzt kialakulásában.
Az év folyamán végigkísértük a természet körforgását is. A kertben termesztett gyógynövények egy részét megszárítottuk, így a téli időszakban is élvezhettük kertünk kincseit. A csoportok a megszárított mentából, hársfából és citromfűből közösen teát főztek, melyet mézzel édesítettek. Ez a meghitt, közös teázás nemcsak egészséges szokásokat erősített, hanem közösségformáló, nyugodt és értékes pillanatokat is teremtett a mindennapokban.
A nyári időszakban is gondoskodunk a kert folyamatos ápolásáról. A gyermekek részt vesznek a zöldségek betakarításában, melyekből uzsonnára is fogyasztanak. Ezzel a gyakorlati tapasztalatszerzésen túl az egészséges táplálkozás irányába is tereljük őket.
Ez a komplex program nemcsak a természethez való kötődést erősítette meg, hanem hozzájárult a gyermekek érzelmi, szociális és értelmi fejlődéséhez is. Továbbá megerősítette óvodai közösségünket és hosszú távon szolgálja a fenntarthatóság iránti felelős gondolkodás kialakítását.
Készítette: Magyari Andrea óvodapedagógus
Budapest, 2025.06.13.