Tavasszal úgy alakítottuk ki az ágyásokat, hogy a gyerekek könnyedén hozzáférjenek a növényekhez, így megfigyelhették és betakaríthatták őket. Az ágyások közötti fűrészporral kijelölt ösvények segítették a gyerekeket abban, hogy tudják, hol léphetnek, ügyelve a növények védelmére.
A pedagógusok segítségével a nagycsoportosok leszedték a zöldbabot és a céklát, amit megmostak, meghámoztak, majd megkóstoltak. Az egyik csoport kipróbálta a cékla lével való festést is. A komposztálás hetén külön élvezetet jelentett a gyerekek számára talaj élővilágának felfedezése, ahol megfigyelték az ászkákat, rovarlárvákat, pókokat és a hasznos gilisztákat.
Októberben a különböző paradicsomfajták szüretelése is sorra került. Ezeket a gyerekek tízóraihoz és uzsonnához fogyasztották. A zöld paradicsomokat is leszedték: egy részét az ablakba tették, hogy megfigyeljék, hogyan pirosodnak meg, a másik részéből pedig savanyúság készült. Ez sok gyereknek újdonság volt, ennek ellenére szívesen megkóstolták ebédkor, és többen el is fogyasztották. A betakarított növények szárait és leveleit a komposztálóba helyezték.
A rozmaringot is levágták és csokrokba kötve szárították a csoportszoba természetsarkában. Miután megszáradt, a gyerekek lemorzsolták, és egy részét befőttesüvegekbe zárták későbbi vizsgálódásra. A nagyobb részt kis batyukba tették, illatzsákot készítve, amelyeket a gyerekek a karácsonyi ajándékok mellé adhattak családjuknak.
A mentát is levágták és megszárították a csoportszobában. A gyerekek naponta figyelhették, ahogy a levelek nedvessége elpárolog, és megszagolhatták, megérinthették őket.
A napraforgókat meghagyták a nálunk telelő madaraknak, hogy télen megfigyelhessék őket.
Nagyon fontos számunkra, hogy a gyerekek saját tapasztalatokat szerezzenek a növények és zöldségek külső tulajdonságairól, illatáról, ízéről és gondozásáról, valamint azok felhasználási lehetőségeiről is.
Télen a zöldségeskertünk megpihent, de a csoportszobákban továbbra is pezsgő élet folyt. A természetsarokba gyűjtött anyagokkal számos tevékenységet végeztünk. A megszárított mentából, citromfűből és hársfából teafiltereket készítettünk, amiből mézzel ízesített teát főztünk. Ezek új tevékenységek voltak, melyben szívesen vettek részt a gyerekek.
Januárban a csoportszobában babot, kukoricát, búzát, batátát csíráztattunk, amelyből májusban néhányat kiültettünk a kertünkbe, néhányat haza vihettek a gyerekek és tovább gondozhattak.
Az ősszel elültetett tulipán és jácint hagymák már kicsíráztak, és ez nagy örömet szerzett mindenkinek. A gyerekek minden nap izgatottan várták, hogy vajon milyen színű virágok bontják ki szirmaikat.
Télen mikor megfigyeltük a kertünket, örömmel tapasztaltuk, hogy a madarak kicsipegetik a meghagyott napraforgómagokat. Ezek a tevékenységek nemcsak a gyerekek kreativitását és a természet iránti szeretetét növelték, hanem közvetlen tapasztalatokat is nyújtottak számukra az élővilág gondozásáról és az együttélésről.
Mielőtt a palántákat és a magokat kiültettük volna a zöldséges kertünkbe, megterveztük az ágyások formáját, méretét és az azokhoz való hozzáférési útvonalat. Szerettünk volna új formát adni az ágyásoknak, a téglalap alakú ágyások helyett, most trapéz alakú ágyásokat terveztünk, középen egy kör alakú ágyással.
Nagy figyelmet fordítottunk arra is, hogy a kert szélén és a sarkain, olyan virágokat és gyógynövényeket helyezzünk el (menta, rozmaring, citromfű, körömvirág), melyek hasznos rovarokat vonzanak és természetes módon segítenek a kártevők távoltartásában.
A termékeny talaj előkészítése érdekében kora tavasszal a komposztálónkból, humuszt helyeztünk a földre. Az elszaporodott mentagyökerek egy részét eltávolítottuk a felásott kertből, hogy helyet biztosítsunk az új növényeknek. A kert előkészítése során, amelybe az ásás, kapálás, gereblyézés, komposzt bedolgozása a kertészünk volt a segítségünkre. Az ágyások kialakításánál bambusz vesszőkkel jelöltük meg a parcellák közötti közlekedési útvonalat. Az ágyásokba a gyerekek hagymát, céklát, zöldbabot, uborkát, paradicsomot és dísztököt ültettek. A kukorica és napraforgó magok a zöldségeskert két szélére kerültek, szegélyt adva kertünknek. A magas ágyásba paradicsomot, paprikát, karalábét, petrezselymet ültettünk.
A kerti munkálatok befejezése után, a gyerekek a pedagógusok segítségével, gondosan megöntözték ágyásaikat és ügyeltek arra, hogy a szerszámokat rendezetten elpakolják.
Tavasszal a kert parcelláinak a kialakítása és felkészítése, majd a növények kiültetése volt a fő feladatunk. A nyári hónapokban különös figyelmet szenteltünk a kert gondozásának: locsolás, gyomlálás és betakarítás volt a fő feladatunk. Az öntözést környezetbarát módon oldottuk meg, az esőtartályban összegyűlt esővíz felhasználásával. Ezáltal a fenntarthatóságra is odafigyeltünk.
A zöldségeskertben végzett munkálatok során a gyerekek közvetlenül tapasztalták meg a növények fejlődését. Az érdeklődésüket cselekvéssel, rendszeres megfigyeléssel, a növények gondozásával, majd elfogyasztásával tartottuk élénken. A növények fejlődésének figyelemmel kísérése kiváló alkalmat adott arra, hogy a gyerekek elsajátítsák a környezettudatos életvitel alapjait. A mindennapi munkánkat segíttette a pedagógiai asszisztensünk és a dajka nénik is, akik részt vettek a kerti tevékenységekben.
Mivel a zöldséges kertünk viszonylag kicsi, úgy határoztunk, hogy jövőre kevesebb zöldséget ültetünk, ezzel átláthatóbbá téve a kertet. Így könnyebben gondozhatjuk majd a zöldségeket. Az egyszerűbb elrendezés nemcsak átláthatóbbá teszi a kertet, de így egészségesebb és erősebb zöldségek fejlődhetnek.
Budapest, 2024. 10. 15.
Készítette:
Magyari Andrea
óvodapedagógus